Aktualności

Szlakiem sakralnych śladów wielokulturowości naszego regionu - wycieczka do Starej Wsi

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

Kolejny wyjazd szlakiem sakralnych śladów wielokulturowości naszego regionu odbył się 28 czerwca br. W ten upalny dzień (51 osób) wybraliśmy się do Starej Wsi koło Brzozowa. Zaplanowaliśmy trzy miejsca do odwiedzenia. Głównym celem była Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, miejsce pielgrzymowania naszych rodaków. Mieliśmy wspaniałego przewodnika w osobie o. Antoniego, jezuity, który zaprosił nas do wnętrza późnobarokowej świątyni. Podczas gdy na zewnątrz „żar z nieba się lał”, myśmy zasiedli w stallach przy głównym ołtarzu, w „chłodnej” świątyni i oddaliśmy się słuchaniu naszego przewodnika. Dowiedzieliśmy się, że świątynia została wybudowana w latach 1730-1760, a jej budowniczymi i przyległego do niej klasztoru byli ojcowie paulini. Po latach, popauliński kościół i klasztor przejęli jezuici, którzy odremontowali zaniedbane obiekty i od 1821 r. sprawują opiekę nad tym miejscem. Od 1927 r. kościół posiada godność bazyliki mniejszej. W głównym ołtarzu bazyliki znajduje się kopia cudownego obrazu przedstawiającego scenę Zaśnięcia i Wniebowzięcia NMP. Jest to kopia, gdyż oryginał pochodzący z początków XVI w. spłonął w „tajemniczych okolicznościach” w 1968 roku. Kult cudownego obrazu rozpowszechnili paulini i trwa on do dziś. Do klasztoru przybywają pielgrzymki wiernych, którzy oddają cześć NMP. Po wysłuchaniu tych wiadomości o. Antoni oprowadził nas po wnętrzu świątyni przekazując ogrom informacji o każdym z dziesięciu znajdujących się w niej ołtarzach bocznych.

Następnie udaliśmy się do zakrystii kościoła, na ścianach której znajdują się przepiękne, stare malowidła i do kaplicy św. Andrzeja Boboli. Przewodnik zaprowadził nas również do budynku klasztornego (obecnie domu zakonnego jezuitów). Zobaczyliśmy kaplicę domową pod wezwaniem św. Stanisława Kostki, przebudowaną w stylu neorenesansowym w latach 1895-1897. Kaplicę ozdabia pięknie wykonany drewniany strop z rozetami w kasetonach, „wspierany” na dyskretnych gzymsach opartych na pilastrach zdobnych w roślinne ornamenty.

W nowych pomieszczeniach domu parafialnego oraz w tzw. Skarbcu obejrzeliśmy bogate zbiory świadczące o działalności jezuitów, liczne eksponaty przyrodnicze, etnograficzne i kulturowe z obszarów misji jezuickich w Afryce, Azji, Ameryce i Australii. W zbiorach muzeum znajdują się m.in. szczątki spalonego w 1968 r. cudownego obrazu MB Starowiejskiej i kopia obrazu MB Częstochowskiej wykonana przez Franciszka Śmireckiego w 1916 roku.

Mimo ogromnego upału zwiedziliśmy Ogród Biblijny, który przedstawia historie biblijne w przystępny i oryginalny sposób. Można tu zobaczyć rzeźby z piaskowca, które zdobią ponad 20 scen biblijnych, oryginalne rośliny i krzewy. Jest to miejsce, które pomaga wyciszeniu, skłania do religijnej refleksji i stanowi idealne uzupełnienie otoczenia Kolegium Jezuickiego, uznanego za perłę architektury barokowej w Polsce.

Kolejnym punktem na trasie naszego wyjazdu do Starej Wsi był Dom Generalny Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP Niepokalanie Poczętej. Zostaliśmy serdeczne powitani przez naszą przewodniczkę, jedną z sióstr zgromadzenia, która w kaplicy bł. Edmunda Bojanowskiego opowiedziała nam historię tego „Serdecznie dobrego człowieka”, opiekuna dzieci, ubogich, chorych. Miejscem, którego nie mogliśmy opuścić, to pomieszczenie z sarkofagiem, w którym zostały złożone doczesne szczątki s. Leonii, Marii Nastał, o której mieszkańcy Starej Wsi, z której pochodziła, mówili „święta”. To tu przybywają osoby, które  pragną odnaleźć trwałe ideały, sens życia i miłości oraz modlą się o beatyfikację Sł. B. Leonii Marii.

W programie wycieczki była też wizyta w Podkarpackim Muzeum Pożarnictwa, będącym oddziałem Muzeum Regionalnego w Brzozowie, a mieszczącym się w Domu Strażaka w Starej Wsi. W zbiorach muzeum znajdują się zabytki techniki, pamiątki związane z historią pożarnictwa oraz eksponaty kultury ludowej – dawne narzędzia i przedmioty codziennego użytku. Placówka powstała w 1989 r. z inicjatywy Stanisława Dydka.

Po ponad sześciogodzinnym pobycie w Starej Wsi wszystkim smakował smaczny obiad, tym razem w wydaniu kuchni polskiej w klimatyzowanej sali Gospody Karpackiej w Zarszynie.

D. Dec

20220628 093905 (2304 x 1728)

20220628 094457 (2304 x 1728)

20220628 100620 (2304 x 1728)

20220628 110136 (2304 x 1728)

20220628 112627 (2304 x 1728)

20220628 113648 (2304 x 1728)

20220628 115423 (2304 x 1728)

20220628 123545 (2304 x 1728)

20220628 123706 (2304 x 1728)

20220628 135344 (2304 x 1728)

20220628 143212 (2304 x 1728)

Wielu małych ludzi, w wielu małych miejscowościach, robiąc wiele małych rzeczy potrafi odmienić oblicze świata”

Kontakt

© 2018 Stowarzyszenie Inicjatywa. Realizacja MEDIASAN.PL Agencja REKLAMY | Strony internetowe Sanok Krosno Lesko | Sklepy internetowe Sanok Krosno Lesko | Strony www Sanok Krosno Lesko

Please publish modules in offcanvas position.